Film, 2002
Sound: Wolfgang Frisch
Kamera/Camera: Martin Putz
Actress: Eva Jantschitsch
Realisierung/Realisation:
Norbert Pfaffenbichler
Verleih/Distributor: sixpackfilm
Die Grundeinheit des Spielfilms nimmt Norbert Pfaffenbichlers notes on film 01 else, und macht sie zu einem Element in einer Mengenlehre, in der die Schauspielerin wie ein humaner Rest in einem Bild fungiert, das nicht mehr metaphorisierbar ist, und damit auch seine Zeitlichkeit einbüßt.
(Bert Rebhandl)
notes onfilm 01 else fällt aus der Zeit, dem frühen Kino ebenso so sehr verpflichtet wie dem nachmodernen: eine Fläche der Projektionen, schwarzweiß und in Klammern gesetzt, als Nebenbei, als schnelle Notiz zur schmerzlichen Schönheit des Zeit und Raum bewahrenden Bewegungsbildes.
(Stefan Grissemann)
Everything is in motion, the images, the sound and the text. A transformation is taking place: The word „if“ begins to disintegrate slowly, to shift and split, and then reform as terms such as „then,“ „or“ and „else.“ A journey into the world of implications, to the subjunctive mood of cinematographic narration, to the Other, foreignness of the filmic, to the present, to the sheer presence of its actors.
At its very beginning this film celebrates, as if in fast forward, the material nature of cinema, quoting avant-garde history, Neue Sachlichkeit and Duchamp’s “Anémic Cinema,” though without becoming nostalgic. notes on film 01 else is in a sense timeless, being equally indebted to early cinema and the postmodern: a screen for projections, black and white and set between brackets, as an incidental remark, a quick note on the bittersweet beauty of the moving image, which preserves time and space.
(Stefan Grissemann, translation by Steve Wilder)